abdpost.com / ABD (İGFA) – Manhattan’ın Downtown bölgesinde yer alan Wall Street’in simgesi haline gelmiş devasa boyuttaki Charge Bull heykeli, Amerikan kapitalizminin de simgelerinden biri.
İki sene evvel 80 yaşında vefat eden İtalyan heykeltıraş Arturo Di Modica’nın elinden çıkan boğa heykeli, 16 Aralık 1989’dan beri Wall Street binasının önünde yer almakta. Zira New York borsası 1987 yılında fevkalade bir çöküş yaşamıştı hatırlarsanız, buna gönderme olarak 1973 yılından beri New York’ta yaşayan ünlü heykeltıraş Di Modica, öfkeli bu boğa figürünü çalışıp, heykeli de müsaadesiz bir halde dikiverdi.
Modica, ‘kendisine kucak açan ABD’ye bir armağan’ vermek istediğini belirtmişti. Modica’ya nazaran heykel, ‘mücadele ruhunu’ ve ‘insanların ekonomik problemler karşısında güçlü kalarak her şeyi yapabileceğini’ simgeliyordu.
PEKİ TURİSTLER NEDEN HEYKELİN BRONZ TESTİSLERİNİ AVUÇLUYOR?
Başta Güney Amerika, Asya ve onları gören öbür tüm milletlerden turistler öfkeli boğaya sarılarak poz verdikten sonra bir de art tarafında oluşan uzunca sıraya girerek testislerini avuçlarken de fotoğraf çektirmeyi ihmal etmiyorlar. Günün hangi saati gelirseniz gelin heykelin önünde de gerisinde da uzun kuyruklar mevcut.
Turistlere sorduğunuzda aldığınız karşılık; testisleri okşamanın ‘iyi şans’ getireceğine olan inanç!..
Hatta New York’un eksi dereceleri gören meşhur kış aylarında da tablo hiç değişmiyor.
Yüzlerce insan, gün uzunluğu soğuk demeden sırada bekleyip buz üzere bronz topları avuçlayarak poz veriyor. Bu dev altın-bronz testisleri ovalamak, ziyarete gelen hem iş insanları, hem de tüm turistler için batıl bir arayış haline gelmiş.
Başlangıçta bir gerilla sanatı enstalasyonu olan boğa, İtalyan heykeltıraş Arturo Di Modica ve kimi dostları tarafından evvel 15 Aralık 1989’da New York Borsası’nın dışında bir Noel ağacının altına indirildi. Yasa dışı olduğu için boğa kısa müddet sonra kaldırıldı, lakin lokal toplanma ve park komitesi sayesinde, Manhattan’ın finans bölgesinin kalbinde, Broadway Bulvarı ile Morris Caddesi ortasındaki parke taşı döşeli bu noktaya taşındı. Medyanın dikkatini çekti ve o vakitten beri, şafaktan alacakaranlığa kadar fotoğraf çektirmek isteyen turistlerin akın ettiği bir destinasyon halne geldi.
Kurulumundan bu yana Wall Street’in memleketler arası sembolü haline gelen heykel, Arjantin’li ve Japon turistlere nazaran, Wall Street’in refahını simgeliyor. ‘Para’, ‘güç’ ve ‘finansal güç’ü simgeliyor.
Oysa heykele iki yıldan fazla vakit ve yüzbinlerce dolar harcayan Di Modica ise heykelin, Wall Street’i temsil edeceğini hiç düşünmemişti. Di Modica’ya nazaran Charge Bull, 1986’daki Wall Street çöküşüne ‘mükemmel bir panzehir’ göndermesiydi.
Testislere dönecek olursak, bu eril organlar insanoğlunun tapındığı iki kıymetli alanda kesişiyor: Para ve üreme!
Ama onlara dokunmak ne vakit bahta dönüştü?
Brezilyalı iş insanları neden evrak çantalarını dev cinsel organlarına sürtüyor? Kümeler neden aile fotoğrafları için boğanın görkemli popo çatlağı etrafında toplanıyor, ebeveynler çocuklarını altına girmeleri ve aşağıdan toplara sarılmaları için nazikçe itiyor?
Dünya turist şuuruna yaklaşık 15 yıl evvel girmiş üzere görünen bu batıl geleneğin kaynağını bulmaya çalışmak sonuçsuz kalabilir. Zira Di Modica’nın biri Şanghay’da, oburu Amsterdam’da olmak üzere iki tane daha Charge Bull heykeli tıpkı ilgiyi göremedi. Keramet Wall Street’te sanırım.
Büyük olasılıkla, bir kişi topları okşadı ve sonra bir oburu taklit etti ve böylelikle bir akım başladı. Siz New York’u ziyaret ettiğinizde testislere dokunup fotoğraf çektirdiniz mi?
‘WALL STREET’İ İŞGAL ET’ HAREKETLERİNDE HEYKELİN ÜZERİNE UYDURMA KAN DÖKÜLMÜŞTÜ
Hatırlanacağı üzere Gerilla sanatı formülüyle müsaadesiz yerleştirildiği için evvel polis tarafından kaldırılan, halkın yansısı sonucunda eski yerine konulan 3 bin 200 kiloluk bronz heykel, o günden bu yana kapitalizmin simgelerinden biri olarak görüldü; birçok protestoya da husus ve yer oldu. ‘Wall Street’i İşgal Et’ hareketlerinde de, heykelin üzerine geçersiz kan dökülmüştü.